Köpvillkor

Dessa villkor gäller vid köp mot Hedens Guld AB (org.nr 556632-9339).

Priser

Alla priser på webbplatsen är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 25% svensk mervärdesskatt (moms). Vi reserverar oss för tryckfel.

Betalning

Betalning sker med kort (Visa och Mastercard) via Bambora, och debiteras direkt vid köptillfället.

Leverans

Normal leveranstid är 10-20 arbetsdagar beroende på typ av smycke men vi reserverar oss upp till 25 arbetsdagar. Då varje ring tillverkas unikt just efter er och era önskemål kan ibland tyvärr något inträffa längs produktionens gång som gör att vi får göra om hela ringen från grunden vilket kan orsaka en försening. För oss är kvalitet det viktigaste i slutändan. Vi kontaktar er vid eventuella förseningar.

Om det yttre emballaget är skadat ta då inte emot paketet och anmäl detta till chauffören eller postombudet. Vid minsta oklarheter, kontakta oss.

Upptäcker du mot alla odds att något saknas eller är skadat när du öppnar försändelsen måste detta anmälas till oss vid första möjliga tillfälle.

Om paketet kommer bort under transporten måste du meddela vår Kundtjänst inom skälig tid och med det menas så snabbt som möjligt vid misstanke om borttappat paket.

Fraktkostnad

Vid beställningar som överstiger 3000 SEK utgår ingen frakt. Dock tillkommer en fraktkostnad om 69 SEK vid beställningar
som understiger 3000 SEK. Samtliga leveranser inom Sverige sker med Postens fraktalternativ: Rekommenderat/värdebrev.
Utlandsleveranser understigande 4000 SEK sker via FedEx mot en kostnad om 149 SEK). Övriga leveranser sker fraktfritt.

Leveranssätt

Inom Sverige: Skickas med Postnord REK .

Övriga länder: Skickas med FedEx International Priority.

Alla våra försändelser går att spåra via speditören.

För att hämta ut postpaket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra ert valda leveranssätt vid de tillfällen vi anser annat alternativ är effektivare.

Ej uthämtad vara: För paket som ej uthämtas debiteras en avgift för outlöst paket på 400 kr, det samma gäller om det ej går att leverera paketet till er. Det motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.

Handpenning

Vid köp över 10 000 SEK skall en handpenning på 10% av köpesumman erläggas. Du får mer information vid köptillfället. Handpenningen betalas inte tillbaka vid ett köp av en
produkt som redan tillverkats.

Reklamation

Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och begära in smycket. Enligt konsumentköplagen har du alltid 3 års reklamationsrätt på alla varor, det gäller självklart alla våra ringar och övriga varor.

Första steget vid en reklamation är att försöka åtgärda felet. Om detta inte är möjligt och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt. Ringar är sköra smycken som bör bäras med stor aktsamhet och ses över regelbundet. Vi rekommenderar att ringar med diamanter bör ses över var Tolvte månad för att säkerhetsställa att diamanterna sitter åt ordentligt. Tänk på att aldrig bära dina ringar vid tillfällen då extra slitage kan uppstå, som träning, trädgårdsarbete, diskning, när ni sover och dylikt.

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Returadress för ångerrätt och reklamation

Kontakta gärna oss innan ni sänder in varorna så att vi vet att de kommer och ifrån vem:

Hedens Guld AB
Södra Vägen 19
411 35 Göteborg

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation

E-post: info@hedensguld.se
Telefon: 031-81 43 68

Ångerrätt

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar enligt lag, vi erbjuder även 90 dagar från att du beställt varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i absoluta nyskick tillsammans med eventuell originalförpackning. Det yttre emballaget skall vara oskadat och samtliga delar skall finnas med i returen. Du får dock givetvis prova din vara för att se om den passar. Tänk på att vara försiktig och ha också i åtanke att ringarna lätt får repor och vi kan inte ta smycken som på något sätt är skadade eller repiga i retur. Ångerrätten gäller som tidigare nämnt inte specialorders där ni själva designat ringen eller diamanter med ett extraordinärt värde överstigande ett hundra tusen kronor. Är varan graverad eller liknande tar vi ut en återställandeavgift på 1 000 kr. Exempelvis ett specialutskuret mönster, en extra diamant eller alla designförändringar av våra ordinarie ringar på hemsidan räknas som en specialorder.

Bytesrätt

Alla byten är fria inom Sverige. Ett byte innebär att du väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp.

Returer

Du kan returnera din vara till Hedens Guld AB kostnadsfritt inom 90 dagar från det att du beställt varan inom Sverige och få pengarna tillbaka om du ångrat dig, varje kund har varsitt fritt byte av en produkt. Är varan graverad utgår en återställandeavgift på 1 000 kr. Tyvärr så går det ej att göra retur på använda varor.

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifter sker enligt vår integritetspolicy.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.